Rörelseglädje

Vi är byggda för att vara i rörelse mer än vad de flesta av oss är idag. Det är viktigt både för kroppen och knoppen att träna både styrka och cardiovaskulär träning. Men behöver det betyda att man måste gå ut och springa 7 km, eller gå till gymmet och lyfta skrot? Om man vill, så JA, då ska man absolut göra det. Men om man inte riktigt är där än, eller är  en person som tycker att löpning inte är särskilt kul, eller kanske har en skada som gör att man inte kan göra marklyft. Vad gör man då?
Det viktigaste är att alltid lyssna på kroppen (dock inte latmasken inom oss), och göra det som ger glädje och som din kropp klarar av just nu. 


Tips på glädje

Dansa

Sätt på din favoritlåt och dansa loss som om det inte fanns någon morgondag. Endorfinet kommer att dansa jitterbugg i kroppen och du blir mycket gladare. 

Gå ut i Naturen

Ta en promenad i naturen. Du behöver inte gå fort så länge du rör på dig. Lyssna på fåglarna, studera årstidsskiftningar, plocka bär, ta djupa andetag och njut av den friska luften. 

Lek

Gå ut och lek! Har du inte egna barn, så låna någon annans barn (glöm inte bort att fråga föräldrarna bara) eller ta med dig några kompisar ut och hoppa hage, gunga gungbräda, lek röda vita rosen. Barnsligt? Oh ja, men ack så roligt.

Yoga

Yoga är bland det härligaste som finns. Man är liksom den man är, här och nu. 
Det är lätt att tro att yoga bara är för de som är smala och viga som katter.  Men så är det verkligen inte. Yoga är för alla!
Det gäller bara att våga testa, och ge det några gånger.
Testa här




Städa

Städa kanske inte är den roligaste aktiviteten, men ändå en vardagssyssla vi behöver göra titt som tätt. Se till att slå två flugor i en smäll - lyssna på bra musik och dansa loss, gör armhävningar mot köksbänken, benböj när du skurar och utfall när du dammsuger.

Våga testa

Våga testa något nytt, som du aldrig tidigare testat. Parkour, kampsport, tango, padel, kajak, skidskytte, streetdance eller tennis. Något som ger dig lite pirr i magen, lite nervöst men ändå spännande.